HU EN
HomeMuseum pedagogyIskolásoknak

Iskolásoknak

ISKOLÁSOKNAK

 

ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK


Múzeumpedagógusok és elérhetőségeik:
Sajtos Anna – sajtos.anna@derimuzeum.hu, +36 (20) 542-9958

Sándor Zita – sandor.zita@derimuzeum.hu, +36 (20) 542-9958
 

A múzeumpedagógiai foglalkozások időtartama 45–60 perc.

Iskolásoknak 800 Ft/fő/foglalkozás.

 

A foglalkozások időpontja:

 

A foglalkozások időpontja kedd–péntek: 10.00–16.00 
(Utolsó foglalkozás kezdési időpontja: 14.30)

Létszám: 1 osztály (max. 32 fő)
Foglalkozások díja: 800 Ft/fő (kísérő pedagógusoknak díjtalan)

 

A foglalkozásokra bejelentkezni 1 héttel korábban szükséges!

A csoport késése esetén kérjük, mihamarabb jelezze számunkra a megadott elérhetőségeink egyikén! A programok megtartását maximum 20 perc késéssel tudjuk garantálni. A 20 percet meghaladó időtartam esetén naptárunk telítettségétől függően vállaljuk a programot. Lehetőség van új időpont foglalására.

Lehetőségekhez mérten tudunk igazodni a programok során az egyéni igényekhez.

 

ÚJ MÚZEUMPEDAPÓGIAI FOGLALKOZÁS!

Bomba hírek

A Felperzselt város című időszaki kiállítás megismerése során Debrecen második világháború alatt elszenvedett, első bombázásával foglalkozunk. A csoportokban dolgozó diákok különböző típusú forrásokat vesznek alaposan szemügyre (plakátokat, tárgyi emlékeket, visszaemlékezéseket, fotókat és újságcikkeket) annak érdekében, hogy kiderítsék, mi történt városunkban 1944 június 2-án. A források elemzését követően kitérünk arra, hogy miért és hogyan érdemes kategorizálni egy eseménnyel kapcsolatban kapott információkat.

Ajánlott korosztály: 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, etika

Sándor Zita – sandor.zita@derimuzeum.hu, +36 (20) 542-9958

 

FOGLAKOZÁSAINK – ÉS A FOGLAKOZÁS SORÁN MEGISMERT KIÁLLÍTÁSI EGYSÉGEK

 

Mi fán terem? - Ismerkedés a Nagyerdő növény- és állatvilágával - Nagyerdő

Figyeljük meg a különböző növények terméseit: sokfélék, változatosak és különlegesek. Van köztük ehető és mérgező, és van olyan is, amit csak az állatok esznek meg. De melyik melyik? Szoktátok figyelni a madarak énekét? Tudjatok meg többet a helyes madáretetés szabályairól! Melyek a telelő és a vonuló madaraink?

Ajánlott korosztály: 1–4. évf. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, etika

 

Őseink nyomában – Honfoglaló magyarok élete, eszközei  -  „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat

A gyerekek a csillagos ég alatt, az Életfa mellett ismerkedhetnek meg őseink történetével, életmódjával, szokásaival, hitvilágával. Régészeti feltáráson talált tárgyakon és tárgymásolatokon keresztül figyelhetik meg elődeink mindennapi élethez kapcsolódó eszközeit, lakóhelyét és viseletét. 

Ajánlott korosztály: 1–4. évf., 5–8. évf. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem

 

Mit csinál a régész? - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat

Hogyan lát a régész a föld alá? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? Kiből lehet régész? Milyen eszközökkel és hol, hogyan dolgozik? A foglalkozás igyekszik bepillantást nyújtani a régészet kulisszái mögé, fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.

Ajánlott korosztály: 1–4. évf., 5–8. évf. Ajánlott tantárgy: etika, hon- és népismeret, történelem, pályaorientációs foglalkozás

 

Az ember mindenKOR - Kőkor, rézkor, bronzkor, avarkor  -  „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat

Csapatokban fedezzük fel a valaha élt emberek mindennapjait. Megvizsgáljuk a különböző korok embereire jellemző életmódokat, és azok változását: hogyan műveltek földet és tenyésztettek állatokat, miből készítették eszközeiket, ékszereiket.

Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-10. évf. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem

 

Temetkezés és halottkultusz  - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat

A régészek a régi korok történetével foglalkoznak. Az ásatásokon a régi kor emberének lakóhelyét, illetve temetkezési helyét találják meg. A foglalkozás során megyénk területéről előkerült tárgyak segítségével ismerkedünk az egykor élt emberek hitvilágával, temetkezési szokásaival, valamint ezek változásával az évszázadokon, évezredeken keresztül.

Ajánlott korosztály: 9–12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem 

világa

Utazás a fáraók országában - Egyiptom 

Milyen lehet egy piramis belseje? Milyen állat a szkarabeusz? Mi az a múmia? Ki az az Anubisz? Milyen írást használtak az ókori Egyiptomban? Izgalmas kérdésekre keressük együtt a választ. A foglalkozás második felében a gyerekek elkészíthetik saját egyiptomi tárgyukat, amit haza is vihetnek.

Ajánlott korosztály: 2–4. évf., 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, hon- és népismeret

 

A sírkamra rejtélyei – kincsvadászat csapatokban  -  Egyiptom 

A foglalkozás során a diákok régész és sírrabló csoportokba osztódnak, s a kincset rejtő piramishoz keresik az utat. A két irányból megközelített sírkamrában az ókori egyiptomi kultúrához és a kiállítás tárgyaihoz, falfestményeihez kapcsolódó fejtörök és megoldandó rejtélyek várnak rájuk. A cél egy apró meglepetéseket tartalmazó egyiptomi láda kinyitása, melynek lakatjaihoz közösen kell megtalálniuk a feladatok megoldásaiban elrejtett kódot.

Ajánlott korosztály: 5–7. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, hon- és népismeret

  

Kelet varázsa – Japán világa - Szamuráj udvarház 

A foglalkozás során Japán különleges világával ismerkedünk. Déri Frigyes gyűjteményének jellegzetes tárgyai segítenek felfedező utunkon. Kiderítjük, mit tartanak az inróban, mit készítenek elefántcsontból, mit viselnek a japán harcosok, majd elidőzünk Buddha lábánál. Pihenésképp kipróbáljuk az origami technikát.

Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, ember- és társadalomismeret

 

Halálos szépségek nyomában – fegyversimogató a Déri-hagyaték újkori fegyvergyűjteményében  - Fegyvertörténet

A foglalkozás során muzeológus vezetésével ismerkedhetnek, vehetik kézbe az érdeklődő diákok a Déri Múzeum fegyvergyűjteményének darabjait.

Erre a foglalkozásra legalább 2 héttel az időpont előtt szükséges a bejelentkezés!

Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9–12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem

 

A Trilógia – Munkácsy Mihály nyomában - Munkácsy Terem

A múzeumpedagógiai foglalkozás ideje alatt a diákok körképet kapnak Munkácsy Mihály munkásságáról, a Trilógia történetéről, múltjáról és jelenéről. Játékos formában megfigyeljük a festmények kompozícióját, a színeket és az alakok elhelyezkedését. Néhány bibliai szereplő azonosításával ismerkedünk a képek közvetítette történettel.

Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális kultúra, művészettörténet

 

Portré a szelfi előtt – Öltözz be és válj festménnyé!  - Régi Képtár

A foglalkozás során megismerkedhetnek a tanulók a portré fogalmával és a különböző korszakok és stílusok emberábrázolási formáival, beleértve a ma közismert szelfi fényképeket is. A múzeum realista portréit vesszük alaposabban szemügyre, majd a résztvevők maguk válhatnak festménnyé és alkothatnak történeteket a karakterekhez, fejlesztve ezáltal az anyanyelvi kommunikációs kompetenciát és a beleélő képességet. 

Ajánlott korosztály: 3-4. évf., 5-8. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális nevelés

 

Harapj bele a képbe! – a csendéletektől az Instagram-posztig - Régi Képtár

Az instagrammot görgetve sok csendélettel találkozhatunk, hiszen a megkomponált ételfotók, az asztalon gondosan elrendezett tárgyak is egyfajta csendéletek, modern, digitális köntösben. A diákok megismerkednek a csendélet fogalmával és típusaival, összehasonlítva őket instagram posztokkal. A múzeum kiállításában lévő realista festmények elemzésén keresztül a megfigyelőképesség, a kompozíciós- és színérzék fejlesztése az egyik legfőbb cél, valamint a szókincs bővítése és az új kifejezések beépíttetése saját véleményük kifejezésekor.

Ajánlott korosztály: 3-4. évf., 5-8. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális nevelés

 

KÉPzeld el! – képzeletjáték és szövegalkotás festmények között - Új Képtár

A népi élet alakjai és eseményei, valamint a népviseletben lévő alakok fűzik össze új képtárunk festményeit. A foglalkozás során olyan festőkkel ismerkedhetnek meg a tanulók, akiknek a fent említett téma ábrázolása meghatározta egy-egy festői korszakát és kiemelkedő alakjai voltak a népi szimbólumrendszer festői kivitelezésének. A képekhez szövegalkotásra ösztönző feladatok kapcsolódnak, melyek fejlesztik a szóbeli és az írásbeli kifejezőkészséget, az anyanyelvi kommunikációs kompetenciát és aktivizálják a képzelőerőt.

Ajánlott korosztály: 3-4. évf., illetve 5-8. évf. Ajánlott tantágy: vizuális nevelés

 

Céhes élet Cívisek világa

A foglakozáson a céhek életébe pillantunk bele. Játékos feladatok segítségével idézzük fel, hogyan telhettek a hétköznapok és hogy milyen módon válhattak az inasok legényekké, a legények mesterekké. Régi mesterségek és vándorévek felelevenítése mellett hangsúlyt fektetünk debreceni helytörténeti elemekre is, különösen a mesterségek neveit őrző utcanevekre.

Ajánlott korosztály: 5-6. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem

 

Pásztorok élete – Múzeum a múzeumban

A magyar nemzet történetében oly fontos tevékenység, a pásztorkodás jellegzetes eszközeivel ismerkedünk – legyen az akár öltözet, akár hétköznapi használati tárgy. A felpróbálható viseletek és a nem csupán megnézhető, de kézbe is vehető tárgyak a pásztorok mindennapi életét közelebb hozzák a foglalkozáson részt vevő gyerekek számára. Szót ejtünk a pásztorok társadalomban elfoglalt helyéről, illetve a velük kapcsolatos hagyományokról és szokásokról.

Ajánlott korosztály: 1-4. évf. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret

 

A szabadságharc emlékezete – 1848 emlékezete

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata és a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem

 

Kossuth Lajos Debrecenben – feladatlapos múzeumi és belvárosi séta  -  1848 emlékezete

Az érdeklődők a honlapunkról letölthető, várostörténeti feladatlap segítségével feleleveníthetik az 1849-ben második fővárosként működő Debrecen eseményeit, információt gyűjtve a városban tartózkodó közéleti személyiségekről. Az akár családok számára is teljesíthető séta végigvezet a város azon pontjain, melyek a magyar történelem fontos helyszínei voltak ebben az időszakban.

Ajánlott korosztály: 14–99 év 

 

Cívisek világa – Föld

Művelem, tehát vagyok- földművelő cívisek mindennapjai

A termőföld és a vagyont jelentő földterület birtoklása fontos volt a cívisek életében, ez volt a gazdaság alapja évszázadokon át. A Föld kiállítási egység a termőföld hasznosításához, műveléséhez alkalmazott eszközöket mutatja be, s ezek megismerésével a földművelő cívisek mindennapjaiba pillanthatunk be. A foglalkozás során népdalok, mondókák és ritmusjátékok segítségével jutunk közelebb a szántás, cséplés, borona, járom és további mezőgazdasági fogalmak megfejtéséhez.

Ajánlott korosztály: 1-4. évfolyam

Ajánlott tantárgy: környezetismeret, technika és életvitel, vizuális nevelés, ének-zene, magyar nyelv és irodalom

 

Kedvetlen tárgyak

Mit tehet egy cívisgazda, ha földművelési eszközei nem akarnak neki engedelmeskedni? Vagy ha minden tárgy szívesebben végezné egy másik feladatát? Tegyünk rendet együtt, hogy újraindulhasson a földművelés és arassuk le együtt a termést! 

Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam 

Ajánlott tantárgy: környezetismeret, technika és életvitel, vizuális nevelés, hon-és népismeret, magyar nyelv és irodalom

 

Régi Képtár

Mindenképp éremkép- pénzverési eljárások az ókortól az újkorig

Mi az a verőtő? Hogyan kell poncolni? Kik dolgoztak a középkori pénzverdékben? Milyen állat volt a világtörténelem első vert pénzén? Ezekre a kérdésekre is megtudhatják a válaszokat a múzeumpedagógiai foglalkozásra érkezők, miközben érdekes feladványok megoldása során, megfigyelve az pénzeken szereplő heraldikai jelképeket és feliratokat, kiállított érmeinket is alaposabban szemügyre vehetik. A foglalkozás végén lehetősége van a gyerekeknek érmeutánzatok elkészítésére is. 

Ajánlott korosztály: 3-4. évfolyam; 5-6. évfolyam 

Ajánlott tantárgy: környezetismeret, matematika, technika és életvitel, magyar nyelv és irodalom, hon-és népismeret

 

1848 emlékezete

A szabadság őrvárosa

1849-ben Debrecen a forradalmi események következtében ideiglenesen az ország fővárosává vált. A kormány tagjai mellett az irodalmi élet fontos alakjainak lakóhelye is itt volt. A foglalkozás során kifejezetten Kossuth Lajos személyét és itt tartózkodásának jelentősebb eseményeit vizsgáljuk a kiállított tárgyakon keresztül. A diákok csapatokban dolgozva oldhatnak meg feladatokat, melyek mélyebb betekintést engednek a Kossuth-kultusz kialakulásának körülményeibe, s a hozzá kapcsolódó tárgyak megismerésébe.

Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam 

Ajánlott tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon-és népismeret

 

Follow us:

YouTube Instagram Twitter
Subscribe to our newsletter
Déri Múzeum - all rights reserved © 2020 - 2024
4026 Debrecen, Déri tér 1.
Tel.: +36 (52) 322-207
href="mailto:uh!pont!muezumired!kukac!ired">E-mail: uh!pont!muezumired!kukac!ired
created by: WebDeb.hu